Welkom in de roodborstjesklas! - eerste schoolweek

Dag allemaal, 
Welkom op onze klasblog! Wat fijn dat jullie een kijkje komen nemen. 
De week is voorbij gevlogen. Het was fijn om zowel jullie als jullie kleuters wat beter te leren kennen. Eerst en vooral namen we rustig de tijd om te wennen aan de klas en aan elkaar. Kijken jullie mee naar onze avonturen van deze week?



Het themaverhaal voor de komende weken is het prentenboek "Anna in de klas". Daar zijn we dan ook maandagvoormiddag mee gestart. 



Nadien was het tijd om de hoekjes te gaan verkennen.










Na de speeltijd kozen de roodborstjes hun symbooltje voor dit schooljaar. De fotovriendjes (peuters) kregen een fotootje van zichzelf om aan de kapstok te hangen.




















Het eerste werkje deze week: het schilderen van de symbooltjes. 

Voor de peuters in onze groep was het vrij schilderen, omdat zij fotovriendjes zijn en dus geen symbooltje hebben. Deze kunstwerkjes worden nadien in de portfoliomap gestoken. De portfoliomap is een map waarin we gedurende hun volledige schoolloopbaan herinneringen en werkjes bewaren. Aan het einde van de lagere school (in het zesde leerjaar) krijgen ze deze map vol herinneringen mee naar huis.






















Intussen in de andere hoekjes... 






Op het einde van de dag maakten we kennis met het nieuwe jaarthema: "Missie rekenraket!"









Voor één van de godsdienstmomenten deze week lazen we de boekjes 'Anna mist mama' en 'Samen delen, samen spelen Anna', waarbij de nadruk lag op afscheid nemen en afspraken in de klas.




Er werd ook nog verder ontdekt in de hoekjes










Elke dag lezen we minstens één verhaal. Het verhaal van Robin het roodborstje mocht dan ook niet ontbreken. 





Passend bij onze kennismaking met Robin kleurden de kleuters hun roodborstjes in voor aan de boekentas. 






















Op woensdag ging er een nieuw hoekje open: de ontdektafel gevuld met mais. De hoek viel erg in de smaak 😉








Tijdens één van de kringmomenten oefenden we samen met Anna om bij het belletjessignaal snel op de stippen te gaan staan. We oefenden dit eerst buiten op de speelplaats, en daarna in ons klasje.
Daarbij werden ook de begrippen eerste en laatste ingeoefend. 






Wie zin had, kon dit ook nog even verder oefenen in één van de hoekjes met verschillende gekleurde mannetjes en Anna-popjes. Voor wie het wat moeilijker mocht zijn, waren er opdrachtkaarten.















Aan het einde van de week mocht iedereen zijn/haar eigen Anna inkleuren. Hiervan maken we dan onze 'verjaardagskalender'. Zo kunnen de kleuters zelf mee aftellen naar hun verjaardag. Ook wordt zo voor de kleuters zichtbaar wie al jarig is geweest.

Ze moesten ook goed kijken welke kleur ze nodig hadden. Op de tekening van Anna had ik al een stukje in de juiste kleur gekleurd als voorbeeld.














Deze week hadden we niet alleen juf Tiffany, maar ook juf Isabelle op bezoek. We verwelkomen ook een nieuwe juf op onze school: juf Shana. Net zoals juf Isabelle zal zij regelmatig in de klas verschijnen. WELKOM! 




Voor een ander Godsdienstmoment deze week lazen we het boekje 'Anna mist mama'. Als afsluiter kregen de roodborstjes een rood hartje op hun hand, net zoals Anna en mama hadden gedaan.






Er werd nog gezellig gespeeld en ontdekt in de andere hoekjes. 




Wat een superfijne eerste week! Op naar de volgende! Geniet van een deugddoend en zonnig weekend. Tot maandag! 🌞

































Reacties